Stenlille jagtforening

Din lokale jagtforening

content13.png

Jagt giver fred i sindet

 Af Ilse Kjær Gaardahl, psykoterapeut og jæger

Ilsefoto

 
Mange jægere kender fornemmelsen. Glæden og roen mellem ørerne efter en morgen med jagt- og naturoplevelser.
Måske har ikke alle tænkt på, at det at gå på jagt også har en god bivirkning. At de naturoplevelser, der følger med jagten, har en fantastisk effekt mentalt og fysisk. Bevidst om dette eller ej er det en effekt, jeg og de cirka 160.000 andre jægere nyder godt af!
For ni år siden havde jeg selv en depression, der var udløst af langvarig arbejds-stress og udbrændthed.
Langsomt kom jeg i gang med at gå ture i skoven, og jeg kunne sidde i timevis i naturen, som oftest var det eneste sted, jeg kunne holde ud at være.

Jeg tog jagttegn for to år siden.
Jeg havde stillet mig tilfreds med de oplevelser, som jagt med haglbøsse gav mig, da min veninde Eva tilbød mig sin gamle riffel, en 243 Winchester. En smuk og let lille sag.
Riffelprøve var næste punkt, den bestod jeg i forsommeren.
Sommeren har været en af de mest fantastiske rent naturmæssigt.
Jeg har altid været glad for at opholde mig i naturen, men jagten sammen med min mand, har langt overtruffet de naturoplevelser, jeg tidligere har haft.
Vi har set grævlingeunger, spændende fugle jeg slet ikke vidst fandtes, ræve, råer og heldigvis også bukke.

 

Skydestok2


”Natur og grønne områder forebygger stress” hedder en pjece og undersøgelse der er udgivet af ”Skov og landskab” i august 2005.
Undersøgelsen viser, at naturoplevelser giver en meditativ tilstand.
For 93 procent ud af de 1196 der valgte at svare i undersøgelsen, har grønne områder betydning for deres humør og helbred.
Jo tættere man bor på et grønt område, jo mindre stresset føler man sig. Jo oftere og jo mere tid, der bruges i det grønne område, jo mindre stresset er man.

I Sverige har man siden 2002 arbejdet med haveterapi for at finde ud af, hvordan naturen virker helbredende på stressramte.
De stressramte i den svenske by Alnarp har oftest været sygemeldte i flere år. Efter behandlingen, som varer ca. 12 uger, har mere end 70 procent genoptaget et arbejde, på enten del- eller heltid. Det interessante er, at de fleste bliver i stand til at fungere og får et tilfredsstilende liv igen.

I Danmark har vi også terapihaver. Her i sommer har jeg været så heldig at være tilknyttet en af disse haver. Her har jeg især bemærket kursisternes glæde ved at være ude. Naturen giver dem den ro, de mangler.

buk

Mange undersøgelser har påvist, at motion er forebyggende og afhjælpende ved depression. Mindst 30 minutter om dagen.
For mange, især for depressive, er det svært at komme ud og motionere. Det er vigtigt at finde en måde at få sig rørt på, som man også kan lide. Her er det at gå på jagt virkelig godt. Vi jægere går i flere timer. Vi går med vores hunde, uden at overveje om vi nu har gået i rask trav i 30 minutter.
Så er det ro i sindet du mangler, en ny måde at få dig rørt på, eller bare det at komme ud i naturen, er måske nu du skal tilmelde dig efterårets jagttegnskurser, som også giver en god og dyb indsigt i, hvad der foregår i naturen.
Og Sundhedsstyrelsen kunne overveje, om man ikke skulle udbygge motion på recept – til jagt og eller andre naturoplevelser på recept!
Ilse Kjær Gaardahl er psykoterapeut og yogalærer. Har siden januar 2010 været tilknyttet Danmarks Jægerforbunds kommunikationsafdeling som freelanceskribent.

 

I vores jagtforeningen

 

OBS OBS OBS
Jagttegnsunderviser

Vi søger en
ny underviser
til foreningens
jagttegnselever
Læs mere

--------------------------------------------
Meld dig ind i vores jagtforening her

-----------------------------------------------

Hent og se vores program for 2019

----------------------------------------------

 

Kommende aktiviteter

Jagthornsblæsning
Tor Nov 21, 2019 @18:30 - 01:00AM
Julefrokost
Fre Nov 22, 2019 @19:00 -
TeamLady
Man Nov 25, 2019 @19:00 -
Jagthornsblæsning
Tor Nov 28, 2019 @18:30 - 01:00AM
Jagthornsblæsning
Tor Dec 05, 2019 @18:30 - 01:00AM